loading...

مخزن اسید سولفوریک

بازدید : 181
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 زمان : 12:00

مخزن اسید سولفوریک

مخزن اسید سولفوریک ظرفی است که برای ذخیره اسید سولفوریک استفاده می شود. این نوع اسید هم برای افراد و هم برای محیط زیست به شدت خورنده و سمی است. بسیار مهم است که اسید سولفوریک را در یک محیط کنترل شده که به طور ویژه برای نگهداری مواد شیمیایی در زمانی که استفاده نمی شود طراحی شده است، نگه دارید. مخازن مورد استفاده برای نگهداری این نوع اسید باید از مواد خاصی ساخته شوند که اسید نتواند با آن واکنش نشان دهد. الزامات ضخامت، ترکیب و اندازه مخزن اسید سولفوریک بسته به غلظت اسید و اینکه آیا اسید رقیق می شود متفاوت است.

پلی اتیلن با چگالی بالا رایج ترین ماده مورد استفاده در مخزن اسید سولفوریک است. این ماده یک پلاستیک در دسترس است که از رشته های طولانی اتم های هیدروژن و کربن تشکیل شده است. شیشه نیز در ساخت چنین مخزنی به طور مکرر استفاده می شود.

بیشتر اوقات، مخزن اسید سولفوریک از تعدادی لایه شیشه، پلی اتیلن یا مواد دیگر ساخته می شود که با اسید واکنش نشان نمی دهند. استفاده از تعدادی لایه به ایمن ‌تر شدن این مخازن کمک می‌کند، زیرا اگر اسید موفق به خوردن از یک لایه شود، در لایه بعدی در مخزن نگه داشته می‌شود. مخزن اسید سولفوریک نیز معمولاً به همین دلیل با دیوارهای ضخیم ساخته می شود.

بسته به میزان اسید سولفوریک مورد نیاز، مخزن اسید سولفوریک ممکن است یک مخزن کوچک و قابل حمل یا یک ظرف بزرگ باشد که قادر به نگهداری هزاران گالن اسید باشد. مخازن معمولاً استوانه‌ای هستند و می‌توان آنها را در حالت عمودی، یکی از اضلاع صاف روی زمین یا در طول استفاده کرد، در این صورت، مخزن بر روی یک سری تکیه‌گاه قرار می‌گیرد که از غلتیدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین امکان یافتن مخازن مستطیلی وجود دارد.

مهمترین کاری که مخزن اسید سولفوریک انجام می دهد این است که اسید را در خود نگه دارد و از ورود آب یا هر ماده دیگری به داخل آن جلوگیری کند. اسید سولفوریک به شدت با آب واکنش می دهد و با ترکیب واکنش دهنده ها گرمای زیادی تولید می کند. اگرچه اسید سولفوریک اغلب با آب رقیق می شود، این فرآیند باید به دقت کنترل شود تا مخزن بیش از حد داغ نشود. گرمای بیش از حد می تواند یکپارچگی ظرف را به خطر بیندازد و منجر به نشت های بالقوه خطرناک شود

بهترین روش ها برای طراحی مخزن ذخیره اسید سولفوریک

اسید سولفوریک می تواند یک ماده شیمیایی دشوار برای ذخیره سازی باشد. اسید سولفوریک که در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده می شود، سنگین است، می تواند گاز سمی یا قابل اشتعال ایجاد کند و می تواند پوست را بسوزاند. یک محلول ذخیره سازی هوشمند برای اسید سولفوریک باید با طراحی دقیق مخزن شروع شود - نه فقط از مواد مخزن بلکه کل سیستم ذخیره سازی و همه اجزا.

فکر کردن به کل طراحی سیستم مخزن ذخیره سازی از قبل به شما کمک می کند از کارکنان، محیط زیست و سرمایه گذاری خود محافظت کنید. برای توصیه های ما در مورد مواد، پیکربندی و استانداردهای مناسب برای ذخیره ایمن اسید سولفوریک به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اندازه مخزن اسید سولفوریک توصیه می شود

مخزن اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی بسیار سنگین است که فشار زیادی را بر روی مخزن اسید سولفوریک وارد می کند. بنابراین، تنها مقدار مشخصی را می توان با خیال راحت در یک مخزن اسید سولفوریک کرد. اگر غلظت‌های مخزن اسید سولفوریک 93 درصد یا بیشتر را ذخیره می‌کنید، حداکثر اندازه مخزن اسید سولفوریک که می‌توانید بدون بررسی مهندسی استفاده کنید 4000 گالن است. اگر به ذخیره سازی بزرگتری نیاز دارید، توصیه می کنیم این ماده شیمیایی را به چند تانک کوچکتر تقسیم کنید . اگر یک 4400 مخزن اسید سولفوریک شروع به نشتی کند یا اگر با یک مخزن اسید سولفوریک رخ دهد، شما هنوز های دیگری سالم خواهید داشت

این یک راه حل رایج در صنعت معدن به خصوص در معادن کوچکتر است. آنها اغلب از چهار یا پنج مخزن اسید سولفوریک 12000 گالنی استفاده می کنند که پشت سر هم کار می کنند. مخزن اسید سولفوریک از طریق یک سیستم لوله کشی به یکدیگر متصل می شوند و در صورت نیاز شیرها را روشن و خاموش می کنند. از منظر ایمنی، هر مخزن اسید سولفوریک از بقیه جدا می شود، به طوری که اگر یکی از مخزن اسید سولفوریک ها خراب شود یا آسیب ببیند، نشت کوچکتر است و بیشتر مواد شیمیایی حفظ می شود.

ذخیره سازی مخزن اسید سولفوریک که می توانید به آن وابسته باشید

برخی از تولیدکنندگان مخزن اسید سولفوریک مایل به تهیه مخازن اسید سولفوریک خطی 12000 گالن هستند. شرکت های دیگر مخازن فایبرگلاس بزرگ را نصب خواهند کرد، زیرا ممکن است مشتری بخواهد یک واگن ریلی از اسید سولفوریک در دست بگیرد. ما به مشتریانی که مخزن اسید سولفوریک فایبرگلاس را امتحان کرده ‌اند کمک کرده‌ایم. آنها 40000 گالن اسید سولفوریک را در یک لحظه کوتاه از دست دادند. آنها درس پرهزینه ای آموختند و به مخازن پلی اتیلن شبکه ای کوچکتر روی آوردند.

تحت شرایط خاص، ممکن است بتوانید با خیال راحت از مخزن اسید سولفوریک بزرگتر استفاده کنید، اما قبل از هر گونه تعهدی باید با مهندسان ما صحبت کنید. ما می توانیم به شما کمک کنیم تا در مورد برنامه های خود برای مخزن اسید سولفوریک فکر کنید و سیستمی را طراحی کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

کاربرد مخزن اسید سولفوریک

مخزن اسید سولفوریک است که برای حمل و نقل انواع اسیدها مانند: اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید هیدروفلوئوریک، اسید نیتریک و اسید استیک از جمله برای کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می شود.

اسیدها خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. در این صورت اسیدهای مختلف برای ساخت تانکر خاص خود به مواد مختلفی نیاز دارند.

با این حال، داشتن نوع متفاوت تانکر برای هر یک از انواع اسیدها الزامی نیست. در این پست دو نوع تانکر را به شما نشان می دهیم که می توانند اکثر انواع اسیدها را حمل کنند.

ساختار

مخزن اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک یک ساختار چند لایه است. ساختار بیرونی از فولاد ضد زنگ یا در برخی موارد از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

قسمت داخلی مخزن اسید سولفوریک از روکش پلی اتیلن (PE) ساخته شده است. اگرچه از طریق فرآیندهای مختلف ساخته شده است، هر دو پوسته بیرونی و پوشش پلی اتیلن داخلی بخشی از تریلر مخزن اسید سولفوریک کامل می شوند.

مخزن اسید سولفوریک کاملاً از آلومینیوم بدون مواد پوشش داخلی ساخته شده است. اسید نیتریک، اسید استیک مخزن اسید سولفوریک آلومینیوم یک ظرف ایده آل برای اسید نیتریک است،

زیرا دارای یک لایه اکسیدی بر روی سطح خود است که دارای اثر غیرفعال سازی است که از واکنشی که منجر به خوردگی می شود جلوگیری می کند. علاوه بر این، استفاده از آن به دلیل وزن سبک و هزینه آن مقرون به صرفه است.

مخزن اسید سولفوریک از ساختاری چند لایه ساخته شده است که قسمت بیرونی آن از فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

در بیشتر موارد، فولاد ضد زنگ ماده اصلی ساختاری مورد استفاده برای این نوع مخزن اسید سولفوریک بوده است. فولاد مستعد تولید چند محصول است که عمدتا اسیدی هستند.

با این حال، فولاد ضد زنگ در برابر مخزن اسید سولفوریک رقیق و اسید هیدروکلریک رقیق مقاوم است. به همین دلیل، این مخزن اسید سولفوریک ساخته شده از فولاد ضد زنگ قابل خوردگی نیستند.

چرا فولاد ضد زنگ بهتر است

بعید است که فولاد محصولات را آلوده کند و در صورت آلودگی، تنها تعداد کمی سود سوزآور با کیفیت بالا را دوست دارند. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است از این رو مستعد حمله زنگ می باشد.

که یک ترکیب شیمیایی از جزء آهن است که به اکسید آهن معروف است. اگر در ساخت سازه از فولاد استفاده شود، زنگ زدگی باعث ایجاد مشکلات زیادی در آلودگی این اسیدها می شود.

با توجه به این واقعیت و از جمله دلایل دیگر، بعید است که بتوان از فولاد در ساخت مخزن اسید سولفوریک شیمیایی از این نوع استفاده کرد.

اگرچه تکنیک ‌های پوشش‌دهی برای فولاد در زمان‌های اخیر ابداع شده ‌اند، اما به مشکل موادی که به فولاد مهاجم هستند مانند اسیدها توجهی نکرده ‌اند.

در آن صورت، مخزن اسید سولفوریک ساخته شده از فولاد روکش شده همچنان خورده می شوند. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ دلیل این است که مخزن سولفوریک / اسید هیدروکلریک رقیق نمی تواند خورده شود. در اینجا یک توضیح برای همان است:

مخزن اسید سولفوریک در برابر فعالیت های شیمیایی مقاوم است، بنابراین نمی تواند به راحتی توسط موادی مانند اسید سولفوریک کلریدریک رقیق خورده شود.

ویژگی های فولاد ضد زنگ به دلیل تشکیل یک لایه بسیار نازک و غیرفعال اکسید کروم بر روی سطح است که از اعمال شیمیایی بیشتر روی آلیاژ فلز جلوگیری می کند. این لایه محافظ دست نخورده باقی می ماند، بنابراین در چنین شرایطی هیچ خوردگی نمی تواند رخ دهد.

ماهیت ضد زنگ فولادهای ضد زنگ را می توان بر اساس روش تصفیه انجام شده در تانکرهای اسید تضمین کرد.

محتوای کربن کم برای مقاومت در برابر خوردگی فولاد در اطراف جوش استفاده می شود. معمولاً کربن کروم را برای ایجاد کاربید کروم در ناحیه جوش متاثر از گرما متصل می کند و در نتیجه مقاومت در برابر خوردگی آن ناحیه را کاهش می دهد.

افزودنی هایی مانند تیتانیوم یک اثر خنثی کننده دارند که می تواند محتوای کربن اضافی را ایجاد کند. افزودن‌های کوچک نیتروژن در افزایش استحکام کششی فولاد خوب است.

بخش درونی:

برای جلوگیری از خوردگی بیشتر، قسمت داخلی تانکر از روکش پلی اتیلن (PE) ساخته شده است. این قسمت داخلی را از واکنش های محیطی ناشی از هوای اطراف که ممکن است منجر به خوردگی شود محافظت می کند.

برای این کاربرد، پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) برای ساختن قسمت های داخلی تانکر اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک اسید استفاده می شود.

پلی اتیلن (PE) برای این کاربرد مناسب است زیرا ماده ای است که توسط اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک، خورده نمی شود.

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی تک باز قوی است که یک عامل اکسید کننده قوی با توانایی نیترات کردن تعدادی از ترکیبات آلی عمل می کند. مخزن اسید نیتریک که می تواند برای حمل اسید استیک نیز از آلومینیوم خالص استفاده شود.

مخزن اسید سولفوریک آلومینیومی

با مخزن اسید سولفوریک رقیق، آلومینیوم برای تولید نیترات آلومینیوم واکنش نشان می دهد که یک بازدارنده خوردگی است. بنابراین، تانکر به دلیل این لایه دچار خوردگی نمی شود.

اسید نیتریک غلیظ، معمولاً بیش از 60 درصد، یک عامل اکسید کننده بسیار قوی است که باعث می شود یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم بلافاصله تشکیل شود و سطح آلومینیوم را بپوشاند.

پوشش اکسید روی سطح آلومینیوم در برابر حمله بیشتر نیتریک مقاوم است و در آن صورت هیچ خوردگی ایجاد نمی شود. این فرآیند به عنوان غیرفعال سازی شناخته می شود.

بنابراین، تانکرهای آلومینیومی اسید نیتریک به دلیل فرآیند غیرفعال سازی که روی سطح تریلر مخزن اسید سولفوریک آلومینیومی انجام می شود، خوردگی نمی کنند.

غیرفعال سازی در این مورد، شامل یک واکنش شیمیایی لایه بیرونی یک فلز محافظ است که به عنوان پوشش اعمال می شود یا ممکن است شامل یک اکسیداسیون خود به خود در قرار گرفتن در معرض آب یا هوا باشد.

آلومینیوم به راحتی با هوا و/یا آب واکنش می دهد و اکسید آلومینیوم را تشکیل می دهد. این اکسید یک لایه پایدار تشکیل می دهد که ماهیت غیرفعال دارد و اجازه اکسیداسیون بیشتر را نمی دهد، بنابراین از خوردگی جلوگیری می کند.

این تکنیک غیرفعال سازی ظاهر آلومینیوم را حفظ و تقویت می کند.

معمولاً مخزن اسید سولفوریک به فلزاتی مانند روی، منیزیم و آهن و گاز هیدروژن خورنده است.

با این حال، مخزن اسید سولفوریک نمی تواند با لایه مقاوم به اسید غیرفعال تشکیل شده بر روی سطح آلومینیوم واکنش نشان دهد، از این رو مخازن آلومینیومی همچنان می توانند برای حمل و نقل اسید استیک استفاده شوند.

توجه داشته باشید که : مخزن اسید سولفوریک غلیظ با اسید سولفوریک رقیق متفاوت است. در آن صورت، نسخه های غلیظ مخزن اسید سولفوریک را می توان با مخزن اسید سولفوریک حمل کرد.

اجزای سیستم برداشت مخزن اسید سولفوریک

به طور معمول، تصور می شود که یک مخزن اسید سولفوریک جمع آوری مخزن اسید سولفوریک شامل 4 بخش مجزا است:

سطح جمع آوری یا حوضه آبریز

سیستم حمل و نقل

حجم ذخیره سازی

سیستم توزیع

در هر یک از این بخش‌ها، روش‌ها، مواد و مسائل فنی مختلفی وجود دارد که می‌تواند امکان شخصی‌سازی سیستم را برای یک سایت خاص فراهم کند. این بخش‌ها در پست‌های پرسش ‌های متداول بیشتر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

نتیجه

مخزن اسید سولفوریک یک روش باستانی است که برای دوران مدرن ما فواید و ارزش زیادی دارد. این یک منبع آب جایگزین را فراهم می کند در حالی که به شما امکان می دهد مخزن اسید سولفوریک را همانطور که می خواهید کنترل و راه اندازی کنید. جمع ‌آوری مخزن اسید سولفوریک همچنین می‌تواند درس ‌های ارزشمندی در حفظ آب بیاموزد که با افزایش بیشتر و بیشتر منابع آب شیرین ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مخزن اسید سولفوریک

مخزن اسید سولفوریک ظرفی است که برای ذخیره اسید سولفوریک استفاده می شود. این نوع اسید هم برای افراد و هم برای محیط زیست به شدت خورنده و سمی است. بسیار مهم است که اسید سولفوریک را در یک محیط کنترل شده که به طور ویژه برای نگهداری مواد شیمیایی در زمانی که استفاده نمی شود طراحی شده است، نگه دارید. مخازن مورد استفاده برای نگهداری این نوع اسید باید از مواد خاصی ساخته شوند که اسید نتواند با آن واکنش نشان دهد. الزامات ضخامت، ترکیب و اندازه مخزن اسید سولفوریک بسته به غلظت اسید و اینکه آیا اسید رقیق می شود متفاوت است.

پلی اتیلن با چگالی بالا رایج ترین ماده مورد استفاده در مخزن اسید سولفوریک است. این ماده یک پلاستیک در دسترس است که از رشته های طولانی اتم های هیدروژن و کربن تشکیل شده است. شیشه نیز در ساخت چنین مخزنی به طور مکرر استفاده می شود.

بیشتر اوقات، مخزن اسید سولفوریک از تعدادی لایه شیشه، پلی اتیلن یا مواد دیگر ساخته می شود که با اسید واکنش نشان نمی دهند. استفاده از تعدادی لایه به ایمن ‌تر شدن این مخازن کمک می‌کند، زیرا اگر اسید موفق به خوردن از یک لایه شود، در لایه بعدی در مخزن نگه داشته می‌شود. مخزن اسید سولفوریک نیز معمولاً به همین دلیل با دیوارهای ضخیم ساخته می شود.

بسته به میزان اسید سولفوریک مورد نیاز، مخزن اسید سولفوریک ممکن است یک مخزن کوچک و قابل حمل یا یک ظرف بزرگ باشد که قادر به نگهداری هزاران گالن اسید باشد. مخازن معمولاً استوانه‌ای هستند و می‌توان آنها را در حالت عمودی، یکی از اضلاع صاف روی زمین یا در طول استفاده کرد، در این صورت، مخزن بر روی یک سری تکیه‌گاه قرار می‌گیرد که از غلتیدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین امکان یافتن مخازن مستطیلی وجود دارد.

مهمترین کاری که مخزن اسید سولفوریک انجام می دهد این است که اسید را در خود نگه دارد و از ورود آب یا هر ماده دیگری به داخل آن جلوگیری کند. اسید سولفوریک به شدت با آب واکنش می دهد و با ترکیب واکنش دهنده ها گرمای زیادی تولید می کند. اگرچه اسید سولفوریک اغلب با آب رقیق می شود، این فرآیند باید به دقت کنترل شود تا مخزن بیش از حد داغ نشود. گرمای بیش از حد می تواند یکپارچگی ظرف را به خطر بیندازد و منجر به نشت های بالقوه خطرناک شود

بهترین روش ها برای طراحی مخزن ذخیره اسید سولفوریک

اسید سولفوریک می تواند یک ماده شیمیایی دشوار برای ذخیره سازی باشد. اسید سولفوریک که در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده می شود، سنگین است، می تواند گاز سمی یا قابل اشتعال ایجاد کند و می تواند پوست را بسوزاند. یک محلول ذخیره سازی هوشمند برای اسید سولفوریک باید با طراحی دقیق مخزن شروع شود - نه فقط از مواد مخزن بلکه کل سیستم ذخیره سازی و همه اجزا.

فکر کردن به کل طراحی سیستم مخزن ذخیره سازی از قبل به شما کمک می کند از کارکنان، محیط زیست و سرمایه گذاری خود محافظت کنید. برای توصیه های ما در مورد مواد، پیکربندی و استانداردهای مناسب برای ذخیره ایمن اسید سولفوریک به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اندازه مخزن اسید سولفوریک توصیه می شود

مخزن اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی بسیار سنگین است که فشار زیادی را بر روی مخزن اسید سولفوریک وارد می کند. بنابراین، تنها مقدار مشخصی را می توان با خیال راحت در یک مخزن اسید سولفوریک کرد. اگر غلظت‌های مخزن اسید سولفوریک 93 درصد یا بیشتر را ذخیره می‌کنید، حداکثر اندازه مخزن اسید سولفوریک که می‌توانید بدون بررسی مهندسی استفاده کنید 4000 گالن است. اگر به ذخیره سازی بزرگتری نیاز دارید، توصیه می کنیم این ماده شیمیایی را به چند تانک کوچکتر تقسیم کنید . اگر یک 4400 مخزن اسید سولفوریک شروع به نشتی کند یا اگر با یک مخزن اسید سولفوریک رخ دهد، شما هنوز های دیگری سالم خواهید داشت

این یک راه حل رایج در صنعت معدن به خصوص در معادن کوچکتر است. آنها اغلب از چهار یا پنج مخزن اسید سولفوریک 12000 گالنی استفاده می کنند که پشت سر هم کار می کنند. مخزن اسید سولفوریک از طریق یک سیستم لوله کشی به یکدیگر متصل می شوند و در صورت نیاز شیرها را روشن و خاموش می کنند. از منظر ایمنی، هر مخزن اسید سولفوریک از بقیه جدا می شود، به طوری که اگر یکی از مخزن اسید سولفوریک ها خراب شود یا آسیب ببیند، نشت کوچکتر است و بیشتر مواد شیمیایی حفظ می شود.

ذخیره سازی مخزن اسید سولفوریک که می توانید به آن وابسته باشید

برخی از تولیدکنندگان مخزن اسید سولفوریک مایل به تهیه مخازن اسید سولفوریک خطی 12000 گالن هستند. شرکت های دیگر مخازن فایبرگلاس بزرگ را نصب خواهند کرد، زیرا ممکن است مشتری بخواهد یک واگن ریلی از اسید سولفوریک در دست بگیرد. ما به مشتریانی که مخزن اسید سولفوریک فایبرگلاس را امتحان کرده ‌اند کمک کرده‌ایم. آنها 40000 گالن اسید سولفوریک را در یک لحظه کوتاه از دست دادند. آنها درس پرهزینه ای آموختند و به مخازن پلی اتیلن شبکه ای کوچکتر روی آوردند.

تحت شرایط خاص، ممکن است بتوانید با خیال راحت از مخزن اسید سولفوریک بزرگتر استفاده کنید، اما قبل از هر گونه تعهدی باید با مهندسان ما صحبت کنید. ما می توانیم به شما کمک کنیم تا در مورد برنامه های خود برای مخزن اسید سولفوریک فکر کنید و سیستمی را طراحی کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

کاربرد مخزن اسید سولفوریک

مخزن اسید سولفوریک است که برای حمل و نقل انواع اسیدها مانند: اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید هیدروفلوئوریک، اسید نیتریک و اسید استیک از جمله برای کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می شود.

اسیدها خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. در این صورت اسیدهای مختلف برای ساخت تانکر خاص خود به مواد مختلفی نیاز دارند.

با این حال، داشتن نوع متفاوت تانکر برای هر یک از انواع اسیدها الزامی نیست. در این پست دو نوع تانکر را به شما نشان می دهیم که می توانند اکثر انواع اسیدها را حمل کنند.

ساختار

مخزن اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک یک ساختار چند لایه است. ساختار بیرونی از فولاد ضد زنگ یا در برخی موارد از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

قسمت داخلی مخزن اسید سولفوریک از روکش پلی اتیلن (PE) ساخته شده است. اگرچه از طریق فرآیندهای مختلف ساخته شده است، هر دو پوسته بیرونی و پوشش پلی اتیلن داخلی بخشی از تریلر مخزن اسید سولفوریک کامل می شوند.

مخزن اسید سولفوریک کاملاً از آلومینیوم بدون مواد پوشش داخلی ساخته شده است. اسید نیتریک، اسید استیک مخزن اسید سولفوریک آلومینیوم یک ظرف ایده آل برای اسید نیتریک است،

زیرا دارای یک لایه اکسیدی بر روی سطح خود است که دارای اثر غیرفعال سازی است که از واکنشی که منجر به خوردگی می شود جلوگیری می کند. علاوه بر این، استفاده از آن به دلیل وزن سبک و هزینه آن مقرون به صرفه است.

مخزن اسید سولفوریک از ساختاری چند لایه ساخته شده است که قسمت بیرونی آن از فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

در بیشتر موارد، فولاد ضد زنگ ماده اصلی ساختاری مورد استفاده برای این نوع مخزن اسید سولفوریک بوده است. فولاد مستعد تولید چند محصول است که عمدتا اسیدی هستند.

با این حال، فولاد ضد زنگ در برابر مخزن اسید سولفوریک رقیق و اسید هیدروکلریک رقیق مقاوم است. به همین دلیل، این مخزن اسید سولفوریک ساخته شده از فولاد ضد زنگ قابل خوردگی نیستند.

چرا فولاد ضد زنگ بهتر است

بعید است که فولاد محصولات را آلوده کند و در صورت آلودگی، تنها تعداد کمی سود سوزآور با کیفیت بالا را دوست دارند. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است از این رو مستعد حمله زنگ می باشد.

که یک ترکیب شیمیایی از جزء آهن است که به اکسید آهن معروف است. اگر در ساخت سازه از فولاد استفاده شود، زنگ زدگی باعث ایجاد مشکلات زیادی در آلودگی این اسیدها می شود.

با توجه به این واقعیت و از جمله دلایل دیگر، بعید است که بتوان از فولاد در ساخت مخزن اسید سولفوریک شیمیایی از این نوع استفاده کرد.

اگرچه تکنیک ‌های پوشش‌دهی برای فولاد در زمان‌های اخیر ابداع شده ‌اند، اما به مشکل موادی که به فولاد مهاجم هستند مانند اسیدها توجهی نکرده ‌اند.

در آن صورت، مخزن اسید سولفوریک ساخته شده از فولاد روکش شده همچنان خورده می شوند. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ دلیل این است که مخزن سولفوریک / اسید هیدروکلریک رقیق نمی تواند خورده شود. در اینجا یک توضیح برای همان است:

مخزن اسید سولفوریک در برابر فعالیت های شیمیایی مقاوم است، بنابراین نمی تواند به راحتی توسط موادی مانند اسید سولفوریک کلریدریک رقیق خورده شود.

ویژگی های فولاد ضد زنگ به دلیل تشکیل یک لایه بسیار نازک و غیرفعال اکسید کروم بر روی سطح است که از اعمال شیمیایی بیشتر روی آلیاژ فلز جلوگیری می کند. این لایه محافظ دست نخورده باقی می ماند، بنابراین در چنین شرایطی هیچ خوردگی نمی تواند رخ دهد.

ماهیت ضد زنگ فولادهای ضد زنگ را می توان بر اساس روش تصفیه انجام شده در تانکرهای اسید تضمین کرد.

محتوای کربن کم برای مقاومت در برابر خوردگی فولاد در اطراف جوش استفاده می شود. معمولاً کربن کروم را برای ایجاد کاربید کروم در ناحیه جوش متاثر از گرما متصل می کند و در نتیجه مقاومت در برابر خوردگی آن ناحیه را کاهش می دهد.

افزودنی هایی مانند تیتانیوم یک اثر خنثی کننده دارند که می تواند محتوای کربن اضافی را ایجاد کند. افزودن‌های کوچک نیتروژن در افزایش استحکام کششی فولاد خوب است.

بخش درونی:

برای جلوگیری از خوردگی بیشتر، قسمت داخلی تانکر از روکش پلی اتیلن (PE) ساخته شده است. این قسمت داخلی را از واکنش های محیطی ناشی از هوای اطراف که ممکن است منجر به خوردگی شود محافظت می کند.

برای این کاربرد، پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) برای ساختن قسمت های داخلی تانکر اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک اسید استفاده می شود.

پلی اتیلن (PE) برای این کاربرد مناسب است زیرا ماده ای است که توسط اسید سولفوریک رقیق، اسید هیدروکلریک، خورده نمی شود.

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی تک باز قوی است که یک عامل اکسید کننده قوی با توانایی نیترات کردن تعدادی از ترکیبات آلی عمل می کند. مخزن اسید نیتریک که می تواند برای حمل اسید استیک نیز از آلومینیوم خالص استفاده شود.

مخزن اسید سولفوریک آلومینیومی

با مخزن اسید سولفوریک رقیق، آلومینیوم برای تولید نیترات آلومینیوم واکنش نشان می دهد که یک بازدارنده خوردگی است. بنابراین، تانکر به دلیل این لایه دچار خوردگی نمی شود.

اسید نیتریک غلیظ، معمولاً بیش از 60 درصد، یک عامل اکسید کننده بسیار قوی است که باعث می شود یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم بلافاصله تشکیل شود و سطح آلومینیوم را بپوشاند.

پوشش اکسید روی سطح آلومینیوم در برابر حمله بیشتر نیتریک مقاوم است و در آن صورت هیچ خوردگی ایجاد نمی شود. این فرآیند به عنوان غیرفعال سازی شناخته می شود.

بنابراین، تانکرهای آلومینیومی اسید نیتریک به دلیل فرآیند غیرفعال سازی که روی سطح تریلر مخزن اسید سولفوریک آلومینیومی انجام می شود، خوردگی نمی کنند.

غیرفعال سازی در این مورد، شامل یک واکنش شیمیایی لایه بیرونی یک فلز محافظ است که به عنوان پوشش اعمال می شود یا ممکن است شامل یک اکسیداسیون خود به خود در قرار گرفتن در معرض آب یا هوا باشد.

آلومینیوم به راحتی با هوا و/یا آب واکنش می دهد و اکسید آلومینیوم را تشکیل می دهد. این اکسید یک لایه پایدار تشکیل می دهد که ماهیت غیرفعال دارد و اجازه اکسیداسیون بیشتر را نمی دهد، بنابراین از خوردگی جلوگیری می کند.

این تکنیک غیرفعال سازی ظاهر آلومینیوم را حفظ و تقویت می کند.

معمولاً مخزن اسید سولفوریک به فلزاتی مانند روی، منیزیم و آهن و گاز هیدروژن خورنده است.

با این حال، مخزن اسید سولفوریک نمی تواند با لایه مقاوم به اسید غیرفعال تشکیل شده بر روی سطح آلومینیوم واکنش نشان دهد، از این رو مخازن آلومینیومی همچنان می توانند برای حمل و نقل اسید استیک استفاده شوند.

توجه داشته باشید که : مخزن اسید سولفوریک غلیظ با اسید سولفوریک رقیق متفاوت است. در آن صورت، نسخه های غلیظ مخزن اسید سولفوریک را می توان با مخزن اسید سولفوریک حمل کرد.

اجزای سیستم برداشت مخزن اسید سولفوریک

به طور معمول، تصور می شود که یک مخزن اسید سولفوریک جمع آوری مخزن اسید سولفوریک شامل 4 بخش مجزا است:

سطح جمع آوری یا حوضه آبریز

سیستم حمل و نقل

حجم ذخیره سازی

سیستم توزیع

در هر یک از این بخش‌ها، روش‌ها، مواد و مسائل فنی مختلفی وجود دارد که می‌تواند امکان شخصی‌سازی سیستم را برای یک سایت خاص فراهم کند. این بخش‌ها در پست‌های پرسش ‌های متداول بیشتر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

نتیجه

مخزن اسید سولفوریک یک روش باستانی است که برای دوران مدرن ما فواید و ارزش زیادی دارد. این یک منبع آب جایگزین را فراهم می کند در حالی که به شما امکان می دهد مخزن اسید سولفوریک را همانطور که می خواهید کنترل و راه اندازی کنید. جمع ‌آوری مخزن اسید سولفوریک همچنین می‌تواند درس ‌های ارزشمندی در حفظ آب بیاموزد که با افزایش بیشتر و بیشتر منابع آب شیرین ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 575
  • کدهای اختصاصی